Imi place sa calatoresc cu trenul. In Romania mai putin, in Vest mai mult. Tocmai de aceea mi-a atras atentia oferta InterRail.eu care ofera posibilitatea cetatenilor europeni de a calatori cu trenul in 30 de tari din Europa cu un singur pass. Daca e avantajos sau nu, asta este o alta poveste.
Cum functioneaza
Destul de simplu: va hotarati ca vreti sa faceti un tur mai mare sau mai mic al Europei. Alegeti perioada, planificati ruta si puteti sa optati pentru un pass InterRail care va permite calatorii nelimitate cu trenul in perioada aleasa.
Puteti alege intre urmatoarele variante de pass-uri:
InterRail Global Pass (de care pomeneam mai sus), prin care se poate calatori in mare parte din Europa si in cadrul caruia puteti opta pentru:
- varianta flexibilă (utilizare 5 zile din 10 zile de valabilitate sau 10 zile din 22 zile de valabilitate).
- varianta continuă (utilizare 15 zile continuu, 22 zile continuu sau 1 lună de zile continuu)
InterRail One Country, prin care se poate calatori doar intr-o singura tara din Europa, în
varianta flexibilă de 3, 4, 6 sau 8 zile, la alegerea călătorului, într-un interval
de o lună de zile valabilitate.
Tarile participante sunt: Austria, Belgia, Bosnia-Herzegovina, Bulgaria, CroaÅ£ia, Cehia, Danemarca, Elvetia, Finlanda, Franta, Germania, Grecia, Italia, Irlanda, Luxemburg, Marea Britanie, Muntenegru, Macedonia, Norvegia, Olanda, Polonia, Portugalia, Romania, Serbia, Slovacia, Slovenia, Spania, Suedia, Turcia, Ungaria. Participa de asemenea ÅŸi companiile maritime ATTICA si Minoan Lines – traversare maritima intre Grecia si Italia.
Tarile participante sunt: Austria, Belgia, Bosnia-Herzegovina, Bulgaria, CroaÅ£ia, Cehia, Danemarca, Elvetia, Finlanda, Franta, Germania, Grecia, Italia, Irlanda, Luxemburg, Marea Britanie, Muntenegru, Macedonia, Norvegia, Olanda, Polonia, Portugalia, Romania, Serbia, Slovacia, Slovenia, Spania, Suedia, Turcia, Ungaria. Participa de asemenea ÅŸi companiile maritime ATTICA si Minoan Lines – traversare maritima intre Grecia si Italia.
Cat costa
Preturile difera pentru tineri pana in 25 de ani, adulti, seniori (60+) si pentru familii (1 adult cu un copil pana in 11 ani). Acestea sunt pentru Global Pass:
Preturi pentru tineri pana in 25 de ani la Global Pass |
Preturi pentru adulti (26+) la Global Pass |
Preturi pentru seniori (60+) la Global Pass |
Preturi pentru un adult plus un copil la Global Pas |
Preturile pentru One Country Pass difera de la tara la tara si le puteti gasi pe site-ul InterRail.
Traseele feroviare pitoresti
Partea care imi place cel mai mult la Pass este ca include partial sau total si multe dintre trenurile pitoresti din Europa dupa care personal sunt lesinat, cum ar fi Bergen Railway intre Bergen si Oslo (Norvegia), Bernina si Glacier Express prin Alpii elvetieni sau Black Forest Lines prin Germania.
Bernina Express Oh my... goodie, goodie! |
- InterRail este o legitimaţie de călătorie nominală şi este valabilă numai însoţită de paşaport sau un act de identitate.
- Calatorul primeste o harta cu reteaua feroviara europeană ÅŸi un „Ghid de calatorie InterRail”.
- Pentru traversari gratuite pe rute internationale de feribot, Pass-ul trebuie sa fie valabil in tara de plecare si in tara de destinatie.
- Din aplicatia lor, Rail Planner, puteti filtra trenurile care necesita rezervare obligatorie cand va planificati calatoria.
Merita?
Pai sa ne oprim un pic si asupra dezavantajelor unui Pass:
Limitari si dezavantaje
Aici incepe partea interesanta, in care ne lovim de restrictii si aflam ce inseamna cu adevarat "nelimitat".
La trenurile de mare viteza care necesita rezervare si la cele de noapte trebuie sa platiti un supliment pentru un loc sau pentru un pat. Sigur, suplimentul pentru un tren de noapte poate sa coste mult mai putin decat o noapte de cazare la un hotel, fara sa mai pomenesc de avantajul de a porni seara dintr-o tara si de a va trezi dimineata intr-alta.
Problema este ca unele tari sunt destul de zgarcite cu numarul de locuri disponibile in trenurile de mare viteza pentru detinatorii de Pass. In Franta de exemplu este jale pe Thalys (aici intra si Thalys-ul Paris - Bruxelles - Amsterdam) si pe TGV-uri. Iar pentru rezervari se poate ajunge la sume consistente platite in plus.
Datorita celor de mai sus, conform forum-urilor, Franta, Italia si Spania nu merita vizitate cu pass-ul, dar merita tarile in care rareori sunt necesare rezervari (cum ar fi Austria, Germania, Elvetia, Belgia, Olanda, Luxemburg samd).
Datorita celor de mai sus, conform forum-urilor, Franta, Italia si Spania nu merita vizitate cu pass-ul, dar merita tarile in care rareori sunt necesare rezervari (cum ar fi Austria, Germania, Elvetia, Belgia, Olanda, Luxemburg samd).
Alte dezavantaje:
- Pass-ul nu este valabil in tara de rezidenta. Majoritatea tarilor participante ofera insa o reducere la biletul de tren pana la si de la granita sau aeroport. Spun majoritatea deoarece patru tari (printre care si Romania...) nu fac nici o reducere. Bad CFR.
- Pentru Eurostar se platesc 89 de euro in plus, iar detinatorii de pass nu pot face rezervari online.
- Abonamentele de tip "continuos" mi se par scumpe pentru ce ofera, mai ales pentru cine nu are de gand sa stea toata ziua in tren. As alege maxim tipul 2 de flexi la clasa a II-a.
Concluzie
In functie de tarile pe care doriti sa le vizitati, poate sa merite sau nu un InterRail flexi pass. Daca il alegeti, as recomanda sa va alcatuiti itinerariul de dinainte de a porni calatoria ca sa puteti face rezervarile necesare din timp (una pana la trei luni inainte) acolo unde este cazul. Nu il recomand deloc pentru Franta.
Daca aveti un itinerariu fix stabilit de dinainte, intotdeauna recomand sa incercati toate alternativele: in acest caz sa vedeti cum iesiti daca faceti rezervarile separat (fara pass) sau daca optati pentru alte mijloace de transport. Daca cumparati biletele cu 60-90 de zile inainte, este posibil sa iesiti mult mai bine decat cu pass-ul.
Aflati mai multe detalii
Interrail.eu
Interrail pe site-ul CFR
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu